Wednesday, December 23, 2015

Baidu and News Websites Censor Information About Protest at CCTV Building

On December 14, 2015, the state sponsored Global Times published an article entitled “Investors Protest in Beijing after Ezubao Halts Operations.” Some excerpts:
Protesters who claimed to be investors of online peer-to-peer (P2P) lending platform Ezubao assembled in front of the Beijing headquarters of State broadcaster China Central Television on Monday morning, but they were soon held by the police and have no way to follow up with the company, investors said.

Some protesters said they were trying to safeguard their rights, after Ezubao was reportedly involved in an investigation by the police authorities, according to a video sent by an investor based in North China's Tianjin to the Global Times Monday.

She asked to remain anonymous because of the sensitivity of the issue, and she said her family had invested about 600,000 yuan ($92,880) in total in the P2P service provider.

Ezubao is an online platform launched by Yucheng Group, based in East China's Anhui Province, which primarily focuses on finance and leasing solutions, according to the website of the group.

The platform has halted its online operations and marketing activities to cooperate with the authorities in an investigation, according to an announcement posted on the its official Sina Weibo account on December 8. Ezubao's website has been inaccessible since then.
As these screenshots show, the article was subsequently deleted.


Original URL: http://backup.globaltimes.cn/NEWS/tabid/99/ID/958340/Investors-protest-in-Beijing-after-Ezubao-halts-operations.aspx

On December 16, 2015, the state sponsored Shanghai Daily published an article entitled “What Seems Too Good to be True Usually Is.” Some excerpts:
FEBRUARY 2, 2014: Jinyirong (Beijing) Internet Technology Co, a subsidiary of Anhui Yucheng Group Co, is established to operate Ezubao.
June, 2014: Rong360, an online tracker of the peer-to-peer lending industry, gives Ezubao a “C-minus“ rating and warns investors about risks related to the vagueness of its stated business model description and possible illegitimate money pooling.
June 21, 2014: Ezubao defends itself in an announcement, saying there is no evidence to support Rong360’s assessment.
December 3, 2015: Rumors circulate that about 40 Ezubao staff in Shenzhen are under investigation by police.
December 4, 2015: Ezubao denies the rumors and accuses critics of scare-mongering.
December 8, 2015: Ezubao shuts down its website and dismisses staff, saying it will cooperate with a police investigation.
December 12, 2015: Xinhua news agency reports that police authorities are accusing Ezubao of illegal practices.
December 14, 2015: Protesters who claim to be investors of Ezubao assemble in front of the Beijing headquarters of CCTV, accusing the state broadcaster of misleading the public by airing Ezubao ads.
As these screenshots show, the article was subsequently deleted.


Original URL: http://www.shanghaidaily.com/business/biz-special/What-seems-too-good-to-be-true-usually-is/shdaily.shtml

As these screenshots taken on December 20, 2015 show, Baidu was censoring search results for “eZubao China Central Television Building” (e租宝 央视大楼), but not for “eZubao China Central Television” (e租宝 央视).


Monday, December 21, 2015

Baidu and Sina Weibo Censor Searches for North Korean Leader's Girl Band

On December 10, 2015, the state sponsored Global Times published a report entitled “Performers from N.Korea Arrive in China.” Some excerpts:
Two traveling theater companies from North Korea arrived in Northeast China's Liaoning Province on Wednesday for a series of performances in China.

The two troupes, the State Merited Chorus and the Moranbong Band, will perform in the National Center for the Performing Arts in Beijing from Sunday to Monday.
On December 13, 2015, the Global Times published a report entitled “DPRK Art Troupes Performance Not Staged as Scheduled.” According to the report:
A performance by two art troupes from the Democratic People's Republic of Korea (DPRK) cannot be staged as scheduled due to communication issues at the working level, according to relevant departments on Saturday.

China attached high importance to the cultural exchanges with the DPRK, and was ready to continue to work with it to promote the bilateral exchanges and cooperation in culture and all other areas, a press release from the departments said.
These screenshots we taken shortly after the cancellation, and show that  Baidu and Sina Weibo were censoring search results for “Moranbong Band” (牡丹峰乐团).


Tuesday, December 15, 2015

On Day of Pu Zhiqiang's Trial, Sina Weibo Begins Censoring "Pu Zhiqiang"

On December 9, 2015, Hu Xijin (胡锡进), editor of the state sponsored Global Times, published an editorial under his pen name “Shan Renping” (单仁平) entitled “The Verdict in the Pu Zhiqiang Case Will not be Determined by the West” (浦志强案怎么判不可能由西方定调). Some excerpts:
Pre-trial hearings in the Pu Zhiqiang case convened on December 9, and observers expect the case will go to trial. Pu was arrested in May of last year, and in May of this year the Beijing Procuratorate No. 2 Branch filed an indictment with the Beijing No. 2 Intermediate People's Court charging him on suspicion of committing the crimes of inciting ethnic hatred and picking quarrels.
. . . .
Objectively speaking, the Pu Zhiqiang case is difficult to judge, because Pu Zhiqiang is himself a lawyer,  has long-held political passions, and is a figure who has called for structural changes in Chinese society and public discourse. His statements about social governance clearly constitute a kind of disruptive force, and as this kind of disruptive force takes place as China is becoming a post-Internet era society, it has become a new form of challenge to the authority of the law.

浦志强案8日举行庭前会议,预示着该案即将进入庭审。浦于去年5月被刑拘,今年5月北京市检察二分院以涉嫌煽动民族仇恨罪、寻衅滋事罪依法向北京市第二中级人民法院提起公诉。
. . . .
客观说,浦志强的案子挺难判的,原因是浦志强身为律师,却长期热衷政治,是中国社会及舆论场上反体制的号召性人物之一。他的言行对社会治理明显构成了某种破坏力,这种破坏力发生在中国进入互联网时代后的新社会现实之中,形成挑战法律权威的新形式。
On December 14, 2015, the state sponsored International Business Times reported that Pu’s trial was held at 9 am that morning at the Beijing No. 2 Intermediate Peoples Court.

These screenshots show that on the afternoon of December 14, Sina Weibo began censoring searches for “Pu Zhiqiang.”


On December 23, 2015, the Global Times published a report entitled "Pu Zhiqiang Reunites With Family, Won’t Appeal." Some excerpts:
A Chinese civil rights lawyer given a suspended three-year prison term on Tuesday for inciting ethnic hatred and provoking trouble will not appeal, one of his attorneys said.

Pu Zhiqiang was sentenced by the Beijing No.2 Intermediate People's Court a week after he was tried.
. . . .
According to the Xinhua News Agency, which cited the court, Pu, 50, had admitted to the charges and showed regret. The court had, therefore, decided on a lenient sentence.

One of Pu's lawyers, Shang Baojun, previously confirmed with the Global Times that the prosecutors cited seven of Pu's Weibo posts as evidence. Among them, four were used as evidence to prove he was inciting ethnic hatred and three for provoking trouble.
. . . .
The court said Tuesday that Pu continued to post inflammatory content despite warnings from website administrators, and that his behavior proves he intended to fan ethnic hatred, according to Xinhua.

The court also said Pu's insulting posts, which had been reposted some 900 times and received over 500 comments, caused disorder in cyberspace and negative social impact, leading the court to believe his behavior had constituted the crime of "picking quarrels and provoking trouble."
Here are the seven posts.

Posts that Created a Disturbance (尋鮮滋事的)

July 29, 2011
The old lady's press conference was boring, but the reporters have their assurances. She certainly demonstrated: Wang Yongping is an exceptional spokesperson for the Ministry of Railways. In any case I believe: In spite of everything the Railways Ministry allowed you to ask about how last July PetroChina blew Dalian to kingdom come. On the anniversary this year they set another huge fire to commemorate it, but wouldn't tell you about it. Fortunately the old lady is a just a sow, because if they had sent the rabid dog he would have asked you: "who do you work for?" "Your boss and I are close, why don't you let me play around with your recorder?"

我老姐新闻发布会无聊,但记者人身有保障。她还证明:铁道部发言人王勇平真优秀,反正我信:铁道部毕竟让你问,中石油去年七一好悬把大连炸飞。今年周年搞纪念又放把大火,就不跟你说,还好老姐是母猪,换只疯狗就该问你:‘你哪个单位的?你老总跟我熟啊,录音笔带我玩玩儿?’
January 31, 2013
Beyond their luck and bloodlines, Shen Jilan and Mao Yuxin became a National People's Congress representative and a Chinese People's Political Consultative Conference member, respectively, by playing the fool and being actual fools. This explains how it doesn't take much to be on the NPC or the CPPCC, a person who wants to be a fish in those waters just needs to play the fool or be an actual fool. I hold no hope for Mao's intelligence, and so can only plead with the old lady Shen that life is ephemeral, death eternal, and we'd all be better off if you just died! You are 84 years old and have been a representative for 60 years, the end of the road is not far off, so why not take the opportunity to die in battle and hoodwink the NPC into declaring you a martyr.

除了运气和血统,申纪兰当代表,毛新宇当委员,靠装傻和真傻。这说明人大政协啥也不是,人想如鱼得水,要么装傻,要么真傻。我不奢望毛委员聪明,只好祈求申老太活著轻于鸿毛,死去重于泰山,您一死了之该多好啊!您都84了当60年代表,终于到坎儿上了,趁机马革裹尸讹人大追封个烈女如何。
July 26, 2013
Why wouldn't China Work Without the Communist Party?" Who the hell should why it wouldn't work?! Other than the lies and deceptions and waving and hammer and sickle, what the hell is the mysterious secret to this Party's hold on power? I'll tell you Xiang Ping: China would be just fine without anyone, so quit your patronizing finger-pointing. This is "a book every Chinese person should read"? It is simply shameless of you to publish this kind of rag! If Wu Hongfei hadn’t just been hauled in, your ancestors would be getting violated! Having to read your stuff sickens me! Ugh!

没有共产党,为什么不行?”我他吗的哪儿知道为什么不行?!除了瞒骗推拖斧头镰刀,这个党有他妈什么执政奥秘?我告诉你项平:中国没谁都行,少他妈的给爷指道儿,还“一本中国人应该读的书”?你写出这种破书,简直就是无耻之尤!要不是吴虹飞进去了,你的祖宗也会受性侵的!你让我看着就特恶心!哼!
Posts that Incited Ethnic Hatred (偏东民族仇恨的)

January 25, 2012
Under the "Nine Haves" temples in the Tibetan regions have to hang up images of the leaders Mao, Deng, Jiang, and Hu, and in Yining Muslims are forbidden to grow beards or wear veils, stringing together a series of attacks, calling it diluting religious consciousness, is this Han people losing their minds? Or is it the leaders of the Han people losing their minds?

藏区要寺庙“九有”,要挂毛邓江胡领袖像,伊宁禁穆斯林留胡子和戴面纱,连串组合拳打出,号称淡化宗教意识,是汉人头疯了?还是汉人的头儿疯了?!
January 25, 2012
Yining has completely banned Muslims from wearing veils, calling it diluting religious consciousness, have Han people gone completely insane?

伊宁已全面禁止穆斯林待面纱,号称淡化宗教意识,汉人全疯了?
March 2, 2014
The Kunming incident was so bloody, and the murderers' crimes were profound. If you would say that Xinjiang independence has created terror, to this I would give credence. But this is an effect, not a cause. Such grievous death and injury, such an unbearable outcome, but I cannot be satisfied with you just giving me a single statement saying that is the savagery of Xinjiang independence and you bear no responsibility. Day after day saying the Party's policies are Yakexi [meaning "Good" in Uighur], that the hearts of Uighur people are with the Party, then why this bloodbath? Wang Lequan, as president of the China Law Society you have suppressed and pacified the western regions for over ten years, so you know better than anyone, so tell me: Why? Who was being attacked?

昆明时间太血腥,凶手罪孽深重。说疆独制造恐怖,这回我信,但这是结果,不是原因。死伤极惨重,后果太不堪,你就给了我一句话,说疆独凶残你没责任,我不满意。天天说党的政策亚克西,维吾尔人心向党,就这么血肉横飞?法学会会长王乐泉,你镇抚西域十几年,那儿你最熟悉,告诉我:为什么?冲谁来的?
May 1, 2014
There is no land on earth that is not the King's soil, there is no man on earth who is not the King's subject. If you would say Xinjiang is China's, then do not treat it like a colony, do not act as conquerors and plunderers. Whether you dominate the enemy by striking first, or master the enemy though clever counterattacks, it all adds up to treating the other side as an enemy and creating preposterous national policies. This has been gelling for some time and old habits die hard, so some incidents will unavoidable. So long as people remain unafraid of dying it will be futile to use the fear of death. The attackers long to become martyrs for Allah, so who is going to be frightened whether you attack or counterattack? Xinjiang policies need adjusting.

普天之下莫非王土,率土之滨莫非王臣,说新疆是中国的,就别把它当殖民地,别当征服者和掠夺者,先发制人后发制人都爲制人,都是把对方当敌人,都是荒谬的国策。冰冻三尺积重难返,免不了会在出事,只要民不畏死,以死惧之就没用,袭击者渴望成爲真主的烈士,先发后发能吓唬谁呀?新疆政策该调整了。
 Previous Posts regarding Pu Zhiang:

Tuesday, December 8, 2015

Translation: Appellate Judgment in the Kong Qingdong v Nanjing Radio and Television Group Defamation Case

Appellate Judgment
Kong Qingdong v Nanjing Radio and Television Group (Nanjing Radio and Television) et. al.
Right to Reputation Dispute

Beijing No. 1 Intermediate People's Court
(2015) First Intermediate Civil No. 02203

Appellant (formerly Plaintiff) Kong Qingdong, Male, Born September 22, 1964.

Appellee (formerly Defendant) Nanjing Radio and Television Group (Nanjing Radio and Television), #338 Long Pan Road, Nanjing, Jiangsu.

Appellee (formerly Defendant) Wu Xiaoping, Male, Born January 27, 1955.

Appellant Kong Qingdong filled an appeal with this court because he did not agree with the Beijing Haidian District People's Court civil judgment (2014) Hai Civil First Instance No. 26881 relating to a case of right to reputation. This court formed a collegiate panel to hear the case. Hearing in this case of concluded.

In the court of first instance Kong Qingdong claimed: On May 11, 2013, in a report entitled "Is Beijing University Professor Kong Qingdong a Professor or a Beast," Wu Xiaoping, host of the Nanjing Radio and Television Group (hereinafter NRTG) channel 18 program "Listen to Me Shao Shao," offered commentary on a lawsuit filed by Kong Qingdong, during which Wu used insulting language to attack and derogate Kong Qingdong such as "professor or beast," and Kong Qingdong's reputation is "based entirely upon cursing others." NRTG simultaneously broadcast the program online, and the video remains available on the NRTG website, and people continue to click and view it. The actions of NRTG and Wu Xiaoping severely damaged Kong Qingdong's right to reputation. The lawsuit asked the court to order NRTG and Wu Xiaoping to:

1. immediately cease their violations and take steps to alleviate their impact;
2. make a public apology; and
3. pay 200,000 yuan in compensation for the plaintiff's economic losses.

In the court of first instance NRTG responded: Wu Xiaoping's commentary was in the nature of a professional activity, and if there was any infringement, then the responsibility should be borne by NRTG. Wu Xiaoping's commentary was offered in the spirit of objectivity and impartiality, and merely raised doubts that Kong Qingdong's behavior was appropriate for a professor at Beijing University, and this does not constitute an infringement of his rights. It asked the court to reject the relief requested by Kong Qingdong in his lawsuit.

In the court of first instance Wu Xiaoping responded: When hosting the program his commentary on the  plaintiff was relative objective, and there was no accusatory language, nor did it derogate Kong Qingdong, and it did not constitue an infringement of his rights. He asked the court to reject the relief requested by Kong Qingdong in his lawsuit.

The inquiry of the court of first instance determined: Kong Qingdong is a professor at Beijing University, and in recent years has triggered more than a few disputes owing to cursing people with "bursts of foul language" and other incidents.  Wu Xiaoping is the host of the "Listen to Me Shao Shao" program on NRTG channel 18.

On May 11, 2013, during NRTG's channel 18 program "Listen to Me Shao Shao," host Wu Xiaoping did, while making his report, use as a lead-in a report from the Yangzi Evening News entitled "Beijing University Professor Ordered to Apologize for Calling Someone a 'Traitorous Dog' on Weibo." In doing so he made commentary on and reflected upon various aspects of the incident including current status  intellectual's words and deeds, personal cultivation, and China's higher education. During the program Wu Xiaoping said:
Lend Old Wu your ear for moment. In today's "Yangzi Evening News" there a report entitled "Beijing University Professor Ordered to Apologize for Calling Someone a 'Traitorous Dog' on Weibo." Today when I read this news I found it quite interesting. To start with there's a Beijing University professor named Kong Qingdong, and once again he's cursing someone. Why say that he's once again cursing someone? Because, to be frank, this Kong Qindong person is really famous. The entire reason that he has any sort of national notoriety is a product of his cursing people. Because his cursing someone is not just a one-off thing. To say that Kong Qingdong curses people, when I just did a quick scan of Weibo, all you see is multiple instances where he is cursing journalists. . . . but the coarseness of his speech is so beyond the pale . . . . the way he is cursing people this time. He says what you say is irrelevant, that you're traitorous dog, and he says this publicly on Weibo. . . . Recently Kong Qingdong wrote a poem . . . . it was called "The Summer That Follows the Spring" . . . . He made a minor linguistic mistake, and so this Internet user pointed it out to him, said sorry, you've got a mistake in there, you can't even get these basic forms right, and it seems like you didn't even make proper use of the rhyme and meter. And just for saying this, which was entirely intended as academic critique, he goes off and curses the guy, telling him he's completely off base, and he's a traitorous dog. What kind of example of a model teacher are you setting here? So what's the first thing Old Wu wants to bend your ear with today? If a professor is a beast, then what is he - a professor or a beast? While Old Wu is bending your ear, I have to laugh, in our nation's culture a professor holds a somewhat vaulted position, and one should say that we hold professor in relatively high esteem. So for a professor, having such exalted status, to curse so obscenely - would you say he is in fact a professor or a beast? Students a learning academic inquiry from him, while he spits invective at people, saying you're a traitorous dog, you don't know what the hell you're talking about, is what you're saying here clearly cursing others? . . . . But there are two terms that I'm particularly interested in here, one is 'Beijing University' and one is 'professor' . . . . What would you say the problem is if senior professors at a leading academic institution are hurling obscenities as us little folk? So Old Wu immediately starts thinking about our dear Beijing University, or great Beijing University, and the glorious history of our Beijing University. Cai Yuanpei was a dean . . . . if he were to wake up and see the generations that have followed, or see that in his school there has appeared someone who curses others like this - and a professor no less, would you say he would find it hard to bear, that he could rest in peace? Speaking of Cai Yuanpei, let's talk about another Beijing University dean . . . . Ma Yinchu . . . also an upright character . . . . So we have to think about the fact that the Beijing University deans of yesteryear were of such upright characters, such liberal academics, why is that when we come to the current generation, with its scientific development and scientific achievements, and still this kind of a professor appears on the Beijing University campus. It strikes one as inconceivable. And whatever kind of teacher you have, that's the kind of student you'll get . . . . It make me think of how so many of our cadres today . . . . they're all graduates of Beijing University and  Tsinghua University, but as for the character of some of these cadres, if you compare them with this Kong Qingdong, I personally feel you'll be looking at different approaches leading to the same result. . . . we have to rethink how we view public officials. . . .
This program was simultaneously posted on the NRTG website (www.nbs.cn), and based on an examination performed during a hearing, it is still up and may be clicked on and viewed by Internet users, with the title "Old Wu: Is Beijing University Professor Kong Qingdong a Professor or a Beast?" An investigation of the ICP registration information shows that the sponsor of this website is NRTG.

Notarization Document (2013) Jingfangzhengneimin No. 20788 shows: On July 19, 2013, utilizing Baidu to search for "Listen to Me Shao Shao Kong Qingdong," one could locate a video on the Youkou website entitled "Famous Nanjing Media Commentator: Kong Qingdong is a Beast! Unsuited to Be a Beijing U. Professor!" It took excerpts from the NRTG channel 18 program "List to me Shao Shao" showing the host Wu Xiaoping hosting the program on May 11, 2015, but the Listen to Me Shao Shao program did not itself have that kind of title, and it was added by the poster of the video.

NRTG stated that Wu Xiaoping's hosting and commentary were in the nature of a professional activity, and if there was infringement caused, then the responsibility should be borne by the employer. But the language forming the overall analyses in the commentary interspersed throughout the program did not constitute infringement. Kong Qingdong disagrees, and believes that NRTG and Wu Xiaoping should bear joint liability in tort.

The foregoing facts are supported by notarized documents, print outs of web pages, recordings, the testimony of witnesses, hearing records, and other evidentiary materials.

In its judgment the court of first instance held: During the "Listen to Me Shao Shao" program, Wu Xiaoping used as a lead-in a report from the Yangzi Evening News entitled "Beijing University Professor Ordered to Apologize for Calling Someone a 'Traitorous Dog' on Weibo," and made commentary based on a reading of that report. The incident in the Yangzi Evening News report actually occurred, and therefore the only point of dispute in the case was to determine whether Wu Xiaoping's commentary on the incident constituted an insult of Kong Qingdong which in turn constituted an infringement of his right to reputation. "Listen to Me Shao Shao" is a television news commentary program, and by its nature it needs to aggregate those recent incidents, issues, and social phenomena that are particularly newsworthy and worthy of comment, and undertake comment and analysis, and offer opinions and approaches. The particular nature of this kind of television format allows commentators to touch upon difficult personal and social matters when offering their critiques, and what they have to say is often things that others do not want to hear, and they will use certain derogatory language and phrasing to admonish present-day evils, fight for justice, and promote introspection and self-discipline. In addition, criticism will inevitably create feelings of mental frustration, or even pain and suffering, on the part of the one being criticized, and can easily lead to disputes over the right to reputation. Nevertheless, news commentary has significant value in our society, and is an important channel for the expression of the public's opinion, the exchange of ideas, as well as the media's role in public opinion supervision. Given its unique value, there must be a certain degree of tolerance of news commentary, and caution must be used when determining whether infringement has occurred.

In this case, Kong Qingdong has clearly stated that he is accusing Wu Xiaoping of making two statements that he believes are tortious. One is "The entire reason that he has any sort of national notoriety is a product of his cursing people." The second is "So what's the first thing Old Wu wants to bend your ear with today? If a professor is a beast, then what is he - a professor or a beast?"

The court believed that there was an actual factual basis for Wu Xiaoping's commentary. The commentary's phrasing was targeted and sincere, and there is no evidence to prove that Wu Xiaoping was motivated by a malicious intent to harm Kong Qingdong's reputation or insult his character. With respect to news commentary, if there is an actual factual basis, and objectively there is an absence of malice to insult the character of a third party, then notwithstanding the presence of certain speech that, taken alone, could be characterized as aggressive or somewhat excessive in its phrasing, it must be given understanding and tolerance, and viewed as being with the scope of normal commentary.

In the particular case of Kong Qingdong who, as a Beijing University professor, has a certain social notoriety, and who in recent years has triggered much controversy in incidents involving cursing people, to the point where they have transformed into public incidents that have drawn the attention of the public, he should be deemed as an example of a public figure. Based on considerations of the public interest, the public should be permitted to raise reasonable questions, censures, and even strident criticisms, regarding the behavior of public figures, especially with regard to inappropriate behavior. In order to ensure that citizens and the media enjoy full freedom of speech when debating matters of public interest, one cannot simply believe that every mere expression of doubt or criticism must by its nature constitute an infringement of a public figure's right to reputation, unless at the time the speaker speaks there is clear malicious intent. Therefore, the legal protections for the personal interests of public figures must be subject to appropriate limitations, and public figures must have a certain degree of tolerance for the media's non-malicious criticisms and challenges.

In this case, as regards Wu Xiaoping's statement during the program that "The entire reason that he has any sort of national notoriety is a product of his cursing people," while this expression of the reasons for Kong Qingdong's notoriety is somewhat extreme, and inappropriately denies the academic accomplishments of Kong Qingdong, nevertheless Wu Xiaoping's appraisal was explained when he immediately followed this with "Because his cursing someone is not just a one-off thing." Analyzing the entire context, Wu Xiaoping came to his personal authentic opinion based on his examination of the relevant incidents of cursing people, and there is no indication of any malicious intent to insult or defame, and it is difficult to find this commentary infringed upon Kong Qingdong's right to reputation.

As regards the statement "a professor or a beast?" it adopts the format of question, and while it is relatively strident and harsh, nevertheless its meaning is to express a challenge, and is without malicious intent to insult. Looking at the content of the entire program and the foregoing statement in context, as well as analyzing the specific environment in which the statement occurred, the true meaning of the discourse is to express the belief that Kong Qingdong's vulgar cursing leaves one disappointed, and is not consistent with what one would expect from a professor at an institute of higher learning who should be a model for others, an upright character and liberal academic. This was therefore an expression of "deep love and profound respect" for the current state of ethnics in institutions of higher learning and higher eduction. 

Owing to the fact that a court of law determined that Kong Qingdong's cursing on Weibo was a tort and ordered him to make a formal apology, and because it would be difficult for newspapers and online media reports and broadcasts to avoid a negative appraisal, and as a result of the focus of Wu Xiaoping's commentary being not on Kong Qingdong individually, but rather on using this incident as the basis for commentary around issues relating to Beijing University as an institution of higher learning and higher education, the harm it did to the ability of teachers to act as models for others, and other topics relating to society and the public interest, it is therefore difficult to reach the conclusion that there was any malicious intent to insult Kong Qingdong's person on the basis of a comprehensive analysis and judgment of the manner, tone, and context.

Given that Kong Qingdong is a public figure, and in our society the more one is subject to social commentary the higher one's duty to show tolerance, the court believes that just because the words used when making news commentary are somewhat pejorative, they cannot be taken out of context and held to be insulting. The content of Wu Xiaoping's commentary did not rise to the level of being severely insulting, and does not constitute an infringement of the right to reputation.

Given that the court has not held that the Wu Xiaoping's speech during the program constitutes a tort, the court denies Kong Qingdong's request that NRTG and Wu Xiaoping cease their infringing behavior, publicly apologize, and make joint compensation for loses.

In summary, in accordance with Article 1 of the General Principles of the Civil Law of the People's Republic of China and Article 8 of the "Interpretation of the Supreme People's Court on Several Issues about the Trial of Cases Concerning the Right of Reputation," the plaintiff Kong Qingdong's demands for relief are rejected.

Kong Qingdong did not accept the judgment of the court of first instance, and appealed to this court. The appeal requested the following relief: overturn the lower court's judgment and issue a revised judgment in accordance with the law. The appeal's reasoning is as follows:

1. Appellee NRTG continues to display on its website the video under the title "Old Wu: Is Beijing University Professor Kong Qingdong a Professor or a Beast?", and this title has the quality of insulting speech used to curse someone, and itself constitutes the crime of infringement of the right to reputation.

2. Appellee undertook to comment on litigation involving the appellant without any additional investigation, and while he used the interrogative voice in emphasizing "a professor or a beast," this was tantamount to calling someone a beast.

3. Appellee said that the reason for appellant's notoriety was a result of his cursing others, and this comment constitutes defamation.

4. The lower court's determination that appellant is a public figure lacked a clear basis.

5. Even if he is a public figure, the right to reputation is protected by law, and he enjoys the right to not be subjected to insults.

6. There was a lack of overall fairness in the positions taken by the lower courts in this case and in Guan Kaiyuan's lawsuit against Kong Qingdong.

NRTG claims in its defense: the determination of facts in the lower court's judgment is clear, its interpretation of the law is correct, and should be upheld, and they do not agree with the claims and reasoning of Kong Qingdong's appeal. As a television host, it is Wu Xiaoping's duty and his job to make comments about social matters, and in this case Wu Xiaoping lacked the subjective purpose or intent to infringe upon Kong Qingdong's right to reputation. The expressions he used were subjective, fair, and therefore do not constitute an infringement of his right to reputation.

Wu Xiaoping claimed in his defense: he concurs with the lower court's judgment, and is of the same opinion as NRTG.

During the trial of second instance, NRTG and Wu Xiaoping submitted to this court materials from the Phoenix website and Baidu search to prove that until now there continues to be news and reports of Kong Qingdong cursing people. Kong Qingdong denies this.

Based on an investigation, this court hereby affirms the facts as determined by the lower court's examination of the evidence are true.

The aforementioned facts have also been supported by evidence from the statements of the parties during the trial of second instance.

This court finds: citizens' right to reputation is related to their sense of personal dignity, and protections afforded the right of reputation and other personal rights under the law are an expression of concern for each person's individuality. The media's rights of supervision and commentary that have been generally recognized represent an expression of the general welfare, and the protections afforded the media's freedoms to supervise and comment represent considerations arising out of the public interest. When the media exercises its rights to supervise and comment, even to criticize and question, it is inevitable that conflicts will arise between it and the individual rights of the objects of its criticisms and questions. Conflicts of rights must be reconciled by the law, and the crux of the reconciliation lies in an examination of whether the law deems distinct rights should be based on an equal appraisal and placed on the same level.

This court finds that today there seems to be no disputing the view that achieving the public interest is a higher aim than realizing personal interests. Therefore, when the media, in the course of expressing outrage over harmful social trends and reflects the public interest in upholding and venerating mainstream value systems, owing to its roll in the public welfare, when compared with value of individual interests, its protection must be given priority. This position of priority is embody in the principle that, absent the existence of false and malicious defamation, even where the expression in question may leave the victim feeling uncomfortable, there will be no liability in tort, and the victim must make allowances.

In this case, all of the statements made by the host Wu Xiaoping in the program "Listen to Me Shao Shao" centered on Kong Qingdong's inappropriate speech, and lead viewers to reflect upon that affair. Its content lacked malicious intent to derogate Kong Qingdong's right to reputation. On the contrary, its content was in accord with the beneficial goal of the interests of society. At the same time, the language adopted by Wu Xiaoping did not exceed the bounds of propriety. At first hearing, Wu Xiaoping's statement that "The entire reason that he [Kong Qingdong] has any sort of national notoriety is a product of his cursing people" seems intended to offend Kong Qingdong. But any evaluation of a public figure depends upon the values of the person doing the evaluating, and the bottom line for such evaluation lies in a prohibition on using malicious fabrication to intentionally defame. Wu Xiaoping's intent was to rethink and criticize, not to maliciously infringe on someone rights. Wu Xiaoping statement "a professor or a beast?" was, from its literal meaning and an analysis of the overall content of the program, precisely intended to use the term "beast" to express a view regarding Kong Qingdong's status as a famous professor, to allow the public to appreciate the irrationality as part of a public analytical discussion of a subject, and question whether the vulgar speech was consistent with his status. This is a strong expression of apprehension regarding teachers' ethical character and the current state of higher learning, and not a malicious violation of an individual's personal dignity. Where there is no malicious intent in either the content or the methodology, Kong Qingdong may feel "infringed upon," but he most nevertheless be tolerant.

This court finds no support for Kong Qingdong's belief that the lower court's decision regarding Guan Kaiyuan's lawsuit against Kong Qingdong is lacking in fairness given the position taken by the judgment in this case. The reason being that, the victim in that case was an ordinary citizen, and his rights are subject to the rigorous protection of the law, and no person may for any reason willfully insult his person.

To sum up, the examination conducted by the lower court into the whether there was an infringement of the right of reputation in the current case complied with the balancing of policies in the public interest indicated by law, and its determinations were appropriate and reasonable. Kong Qingdong's  grounds for appeal are lacking basis, and are rejected by this court. In accordance with the provisions of Article 170, Clause 1, Paragraph 1 of the Civil Litigation Law of the People's Republic of China, it is hereby held:

The appeal is denied, the original judgment is upheld.

The 1,100 yuan filing fee for the trial of first instance shall be borne by Kong Qingdong (already paid). The 1,100 yuan filing fee for the trial of second instance shall be borne by Kong Qingdong (already paid). This judgment shall be the final judgment.

Presiding Judge: Ding Yuxiang
Judge: Tang Ping
Acting Judge: Wang Guoqing
April 30, 2015
Clerk: Liu Yafan


http://openlaw.cn/judgement/dd62eca97cb04f59812e815e3e3e41b7

孔庆东与南京广播电视集团(南京广播电视台)等名誉权纠纷二审民事判决书
日期: 2015-04-30法院: 北京市第一中级人民法院案号:(2015)一中民终字第02203号
上诉人(原审原告)孔庆东,男,1964年9月22日出生。
委托代理人李志伟,北京红业律师事务所律师。
被上诉人(原审被告)南京广播电视集团(南京广播电视台),住所地江苏省南京市龙蟠中路338号。
法定代表人周天江,台长。
委托代理人刘洪,江苏刘洪律师事务所律师。
委托代理人李根华,江苏刘洪律师事务所律师。
被上诉人(原审被告)吴晓平,男,1955年1月27日出生。
委托代理人刘洪,江苏刘洪律师事务所律师。
委托代理人李根华,江苏刘洪律师事务所律师。
上诉人孔庆东因名誉权纠纷一案,不服北京市海淀区人民法院(2014)海民初字第26881号民事判决,向本院提起上诉,本院依法组成合议庭审理了本案。本案现已审理终结。

孔庆东在原审法院诉称:2013年5月11日,南京广播电视集团(以下简称南京广电集团)主持人吴晓平在南京广播电视台十八频道“听我韶韶”栏目中,使用“北大教授孔庆东是教授还是野兽”的标题,就孔庆东涉及的一起诉讼进行了评论,该评论未经调查就妄加评论,使用了“教授还是野兽”、孔庆东的名气“完全是靠骂人骂出来的”等侮辱性语言攻击、贬损孔庆东。南京广电网上同期播出了以上节目,目前该视频仍挂在南京广电网上,不断有人点击观看。南京广电集团、吴晓平的行为严重侵害了孔庆东的名誉权。故诉至法院,请求判令:1、南京广电集团、吴晓平立即停止侵害,消除影响;2、南京广电集团、吴晓平公开赔礼道歉;3、南京广电集团、吴晓平赔偿原告经济损失20万元。诉讼费用由南京广电集团、吴晓平承担。

南京广电集团在原审法院辩称:吴晓平的评论属于职务行为,如发生侵权,责任由我公司承担。吴晓平在评论过程中秉承了客观、公正原则,只是提出对孔庆东作为北大教授的不当行为的质疑,不构成侵权。请求法院驳回孔庆东的诉讼请求。

吴晓平在原审法院辩称:我在主持节目中对原告的评论较客观,未出现攻击性言语,未贬损孔庆东,不构成侵权。请求法院驳回孔庆东的全部诉讼请求。

原审法院经审理查明:孔庆东系北京大学教授,近年来因“爆粗口”骂人等事件引发不少争议。吴晓平是南京广电集团(南京广播电视台)十八频道“听我韶韶”栏目的主持人。

2013年5月11日,在南京广播电视台十八频道“听我韶韶”栏目的当期节目中,主持人吴晓平在读报时,以《扬子晚报》的报道——《微博上骂人“狗汉奸”,北大孔庆东被判赔礼道歉》为引子,引发对该事件乃至知识分子言行、修养、中国高等教育现状等方面的评论和反思。吴晓平在节目中说:“……老吴来挂个耳朵读报纸。在今天的《扬子晚报》上,《微博上骂人‘狗汉奸’,北大孔庆东被判赔礼道歉》。今天这条新闻老吴看的觉得也蛮有意思的。讲起来北大的一个教授叫孔庆东,他又骂人了。为什么说他又骂人呢?因为这个孔庆东坦率讲,他的名气并不大。他今天之所以在全国有一些名气,完全是靠骂人骂出来的。因为他骂人骂得也不止一回了。说是孔庆东骂人,光我在微博上稍微查一查,你光看他骂记者就骂过多少回……但是他这种话讲得如此粗俗不堪……他这一次是这样骂人家的。他说你说的驴唇不对马嘴,你就是个狗汉奸,而且公开是在微博上说的……孔庆东最近写了一首诗……叫做《立春过后是立夏》……他犯了一点小小的语法错误,所以这个网友就给他指出来了,说对不起,你这个里面有一点错误,你起码连那个格律也不对,而且连平仄孤仄好像这方面也没用好。就为这一句话,完全是学术上的探讨,他居然就骂人家,说你驴唇不对马嘴,你就是个狗汉奸。你这样子哪儿是为人师表的样子呢。所以老吴今天第一个耳朵想挂什么呢?教授还是野兽,到底是教授还是野兽?老吴在挂第一个耳朵的时候,我就想想好笑,教授在我们国家文化层面上还是一个等级相对较高的,应该讲我们还是对教授比较尊敬的。所以教授这么高的等级,如果还骂脏话,你说他到底是教授还是野兽呢?……学生明明跟他是学术探讨……他劈口就骂人家,说你就是个狗汉奸,你就是什么什么驴唇不对马嘴,你这话不是明显在骂人吗?……但是我对有两个词我非常感兴趣,一个是‘北大’,一个是‘教授’……你如果又是之首的学府里面……出现的最高等级的教授,都能跟我们小市民一样的骂脏话,你说说到底出现了什么问题。所以老吴立马就想到了我们亲爱的北大,伟大的北大,立马就想起了北大过去历史上是多么辉煌。院长是蔡元培……如果他突然醒过来看看他的后代,或者看看他的学府里面,居然出现了这么一个骂人的而且还是一个老师,你说他心里面难受不难受,九泉之下你说他能睡得安生吗?说完蔡元培,再说一个北大里面的校长……马寅初……也是铮铮铁骨……所以我们想想看历朝历代或者历届的北大校长是如此铮铮铁骨、如此学术自由,为什么到现代的时候,科学发展科学昌明到现在,居然北大校园里面出现了这么一个教授,令人不可思议。而有什么样的老师,就有什么样的学生……想想看我们现在的许许多多干部……都是北大清华毕业的学生,但是现在某些干部身上的一些素质,如果跟这个孔庆东两人对照起来,我个人觉得有异曲同工之妙……公务接待……重新作了预算……”该期节目同时挂在南京广电网(www.nbs.cn)上,经开庭当庭勘验仍然存在,可供网友点击观看,标题为《老吴:北大教授孔庆东是教授还是野兽?》。经ICP备案查询,该网站的主办单位为南京广电集团。

(2013)京方正内民证字第20788号公证书显示:2013年7月19日,通过百度搜索“听我韶韶孔庆东”,发现在优酷网上有标题为“南京著名媒体人评:孔庆东就是个禽兽!不配在北大任教!”的视频,其截取了南京广播电视台十八频道“听我韶韶”栏目中主持人吴晓平2013年5月11日主持的该期节目,但听我韶韶该期节目中并无这样的标题,系上传者在上传时自行填加标题。

南京广电集团表示,吴晓平的主持、评论是职务行为,如发生侵权后果由作为雇主的该单位承担,但该评论结合节目的语言背景整体分析,并不构成侵权。孔庆东对此不予认可,认为南京广电集团、吴晓平应承担连带侵权责任。

以上事实,有公证书、网页截屏打印件、录像、当事人陈述以及本案庭审笔录等证据材料在案佐证。

原审法院判决认为:吴晓平在《听我韶韶》栏目中,以《扬子晚报》上《微博上骂人“狗汉奸”,北大孔庆东被判赔礼道歉》的报道为引子,展开读报基础上的评论,《扬子晚报》上报道所涉及的事件是真实存在的,因此,本案的争议焦点仅在于判断吴晓平就相关事件所进行的评论是否构成对孔庆东的侮辱进而构成侵犯其名誉权。《听我韶韶》是一档电视新闻评论类节目,其特点决定,需要结合最近发生的具有较高新闻价值、评论价值的事件、问题或社会现象展开评论、剖析,发表意见和态度。这种电视题材的特殊性,使得评论人在进行触及有关他人或相关社会现象痛痒的批评时,说的常是别人不爱听的话,甚至会使用一些贬损性词语、语句,以达到针砭时弊、扶正祛邪、促进内省自律等作用。而批评总会使得被批评者在精神上产生挫折感乃至精神上的痛苦、伤害,容易产生名誉权纠纷。但是,对于社会而言,新闻评论有其存在的重要价值,是大众表达意见、交流思想以及开展新闻舆论监督的重要途径,这种独特价值决定,对于新闻评论应适度宽容,慎重认定侵权。

本案中,孔庆东明确表示,其所指控认为吴晓平侵权的语言为两处,一是“他今天之所以在全国有一些名气,完全是靠骂人骂出来的”,二是“所以老吴今天第一个耳朵想挂什么呢?教授还是野兽,到底是教授还是野兽?”法院认为,吴晓平的评论依据的事实是真实的,评论的语句是有针对性的、有诚意的,并无相关证据证明吴晓平存在借机损害孔庆东名誉、进行人格侮辱的恶意。对于新闻评论而言,如果依据的事实是真实的,主观上不具有侮辱他人人格的恶意,即使在个别范畴内出现言辞激烈甚至稍有过激的语句,仍应予以理解与宽容,视为在正常的评论范畴之内。特别是孔庆东作为北大的教授,有一定社会知名度,近年来因为骂人事件引发不少争议,甚至形成了公众关心的公共事件,应属社会公众人物之列。基于公共利益的考虑,应允许相关公众对公众人物的行为特别是不当行为提出合理的质疑、指责甚至刺耳的批评,不能简单地认为仅是质疑和批评本身就构成侵犯公众人物的名誉权,除非发言人发表相关言论时具有明显的恶意,以保证公民和媒体在涉及公共事务、公共利益问题的辩论中享有充分的言论自由。因此,公众人物的人格利益在法律保护上应当适当克减,公众人物对于媒体不具恶意的批评、质疑亦应有一定的宽容度量。本案中,对于吴晓平节目中的“他今天之所以在全国有一些名气,完全是靠骂人骂出来的”一句,虽然表述孔庆东的知名原因有些绝对化,不当否定了孔庆东学术方面的成就,但吴晓平在后面紧跟“因为他骂人骂得也不止一回了”的评价得出相应解释,从前后文综合分析,应是吴晓平在查阅相关骂人事件后得出的个人真实意见,并不存在借机恶意侮辱、诽谤的情况,难以认定该句评论侵犯孔庆东的名誉权。对于“教授还是野兽?”一句,采用疑问句式,虽然用语比较刺耳刻薄,但意在提出质疑而非恶意侮辱,从该节目整体的内容和以上语句的前后文、具体语境进行分析,相关用语的真实含义是认为孔庆东粗俗的骂人行为令人失望,不符合人们对于著名高校教授应有的为人师表、铮铮铁骨、学术自由等期望,以此表达对于目前高校教师道德素养以及高等教育现状“爱之深,责之切”的心情。由于孔庆东在微博骂人事件被法院认定侵权并判决赔礼道歉后,因为报纸、网络等媒体的报道、传播,难免承受相关负面评价,且吴晓平评论的重点并非仅仅针对孔庆东个人,而是以该事件为评论基础,展开后面围绕北大高等学府、高等教育存在的问题、教师不能为人师表的危害等关涉社会公共利益话题的大段评论,从语气、语调、语境等方面综合分析、整体判断,难以认定其存在侮辱孔庆东人格的恶意。鉴于孔庆东作为公众人物,较社会一般人在承受社会舆论方面有较高容忍义务,法院认为不能因新闻评论时的个别用语本身存在一定的贬义,就断章取义认定构成侮辱,吴晓平的相关评论内容尚未达到侮辱的严重程度,不构成侵犯名誉权。鉴于法院未认定相关节目中吴晓平的相关言论构成侵权,对于孔庆东要求南京广电集团、吴晓平承担停止侵权、公开赔礼道歉、连带赔偿损失的诉讼请求,法院不予支持。综上所述,依照《中华人民共和国民法通则》第一百零一条  、《最高人民法院关于审理名誉权案件若干问题的解答》第八条  、第十条  判决:驳回原告孔庆东的全部诉讼请求。

孔庆东不服原审判决,向本院提起上诉。上诉请求是:撤销原审判决并依法改判。上诉理由是:1、被上诉人南京广电集团在其网站上将《老吴:北大教授孔庆东是教授还是野兽?》作为节目标题,且至今挂在网上,该标题属于骂人的侮辱性语言,本身构成名誉权的侵犯。2、被上诉人不加调查就对上诉人的一起诉讼妄加评论,虽用疑问句式强调“教授还是野兽”,但与骂人是野兽无异。3、被上诉人说上诉人之所以有名气是靠骂人骂出来的,该评论构成诽谤。4、原审认定上诉人为公众人物时,带有明显的倾向性。5、即使是公众人物,名誉权也受法律保护,也享有不受人格侮辱的权利。6、原审法院在关凯元诉孔庆东案和本案的判决立场上有失公允。

南京广电集团答辩称:原审判决认定事实清楚,适用法律正确,应予维持,不同意孔庆东的上诉请求和理由。吴晓平作为电视节目主持人,对社会事件发表评论是义务也是工作,本案中吴晓平主观上并没有侵犯孔庆东名誉权的目的和意图,所用的言辞也是客观、公平的,因此不构成对其名誉权的侵犯。

吴晓平答辩称:同意原审判决,与南京广电集团的意见一致。

本院二审审理期间,南京广电集团、吴晓平向法院提交凤凰网网页材料以及百度搜索材料,证明至今仍有针对孔庆东骂人的相关新闻和报道。孔庆东对此不予认可。

经查,原审法院根据本案现有证据查明事实属实,本院予以确认。

以上事实还有当事人在二审期间的陈述在案佐证。

本院认为:公民的名誉权系关公民人格尊严,法律对名誉权等人格权的保护是对人之个体存在的关怀。媒体在当今时代被广泛认可的监督、评论等权利系关公众福祉实现,法律对媒体监督评论等自由的保护是对公共利益实现的考量。在媒体行使其监督评论,甚至是批评质疑之时,不可避免的会与被批评质疑者的个体权利发生冲突。冲突的权利需要法律予以调和,而调和的关键则在于审查法律将不同权利是否基于同等评价而置于同等地位。

本院认为,将公共利益作为高于个人利益实现的观点在今天看来已无争议。因此,在媒体表达对社会不良风气的鞭笞、对主流价值观念的维护和尊崇等等事关公共利益实现之时,由于其所有具有的公益性,在与个体利益的评价比较中,应具有优先保护的地位。该优先地位体现在,如不存在虚构事实以及恶意的侮辱诽谤,尽管其表达令受害人感觉不舒服,也不应成立侵权责任,受害人应作出让步。

本案中,“听我韶韶”栏目中主持人吴晓平在节目中所讲所评,均是围绕孔庆东不当言论而引领公众对该现象进行反思。其内容并非恶意贬损孔庆东的名誉权,相反,其内容合乎社会利益的善良目的。同时,在吴晓平所采取的言语等手段上,亦没有超出适当的范围。吴晓平谈到“他(孔庆东)今天之所以在全国有一些名气,完全是靠骂人骂出来的”,初听似乎有冒犯孔庆东之意,但对公众人物的评价取决于评价者自己的价值取向,评价的底线在于不得以恶意虚构事实的方式故意诋毁。吴晓平意在反思和批评,而非恶意侵权。吴晓平谈到“教授还是野兽?”一句,从字义上并结合节目整合内容分析,恰恰是想通过“野兽”一词,表达对孔庆东作为知名教授,在公开场合偶有分析谈论事物时让公众认为欠缺理性认知,并且话语粗俗与身份不符的质疑。这是对教师道德素养以及高等教育现状担忧的强烈表露,而非对某个个人的人格尊严的恶意侵犯。在内容和手段均不具有恶意的情形下,孔庆东虽然感觉“受侵犯”,但应予以容忍。至于孔庆东认为原审法院在关凯元诉孔庆东案和本案的判决立场上有失公允的观点,本院不予认同,理由在于,该案受害人为普通公民,其权利受法律严格保护,任何人不得基于任何目的,随意侮辱他人人格。

综上所述,原审法院对本案名誉权是否侵犯的审查,符合法律对公共利益的政策考量,其所做评价适当合理。孔庆东的上诉理由不能成立,本院不予支持。依据《中华人民共和国民事诉讼法》第一百七十条  第一款  第(一)项  之规定,判决如下:

驳回上诉,维持原判。

一审案件受理费一千一百元,由孔庆东负担(已交纳)。二审案件受理费一千一百元,由孔庆东负担(已交纳)。本判决为终审判决。

审判长丁宇翔
审判员汤平
代理审判员王国庆
二〇一五年四月三十日
书记员刘雅璠

Tuesday, November 17, 2015

Search Results for "Xi Mingze" (Name of Xi Jinping's Daughter) Once Again Being Blacklisted by Baidu

In October 23, this blog noted that, at some time between late June and mid August, 2013, Baidu stopped completely censoring search results for "Xi Mingze" (习明泽) the name of the daughter of China's President Xi Jinping, and was instead only restricting search results to a broad white list of web sites based in China.

These screenshots show that, at some time between March and November of 2015, Baidu resumed completely censoring search results for "Xi Mingze."


Sunday, November 8, 2015

Censorship of Ma Yingjiu - Xi Jinping Meeting

On November 7, 2015, the state sponsored Global Times published an editorial entitled “Xi-Ma meeting Sceptics Show Narrow Minds.” Some excerpts:
The historic meeting on Saturday between Xi Jinping and Ma Ying-jeou has drawn heated discussions across the Taiwan Straits. Worries among some Taiwan people over the island being "dwarfed" seem more prominent than concerns on mainland social media of Taiwan being "lifted" too high.
. . . .
Major countries do not have diplomatic ties with Taiwan. The "One China" principle has been widely recognized in the world, which indicates Taiwan is not a country. International organizations either do not accept Taiwan, or consider it a regional body.

Taiwan society should accept reality, being aware that nobody in Taiwan can change it, and no international forces, including the US, can help change reality.
These screenshots were taken on November 7, 2015, and show that a search for "Xi Jinping Meets Ma Yingjiu" (习近平会见马英九) on Baidu News returned no results from websites ending in ".tw," the top level domain for Taiwan.

These screenshots were taken the same day, and show image search results for "Xi Jinping Ma Yingjiu Protests" (习近平 马英九 抗议) on Baidu and Yahoo Taiwan.

Thursday, November 5, 2015

Censorship of Wanda Chairman Wang Jianlin's Harvard Lecture

On October 30, 2015, China's Wanda Group published a notice on its website entitled "Wang Jianlin gives an open lecture at Harvard Business School." An excerpt:
Wanda Group Chairman Wang Jianlin was invited by Harvard University as the first Chinese entrepreneur ever, to give an open lecture to students on “Wanda’s Globalization Strategy”. Over 900 students packed Harvard Business School’s Burden Hall to full capacity, while another 800 students had to resort to waiting outside. A student at the event commented on the amazing attendance and was surprised that a Chinese entrepreneur’s were attracting such an avid interest.
. . . .
After the lecture, Mr. Wang engaged in an open Q&A session with students, calmly handling questions on issues ranging from Wanda's political ties, strategic objectives behind its investment overseas, his outlook on China's slowing economic growth, the US presidential elections and Sino-US relations, as well as China's One Child Policy and resistance to Wanda's real estate project in Spain.
On October 30, 2015, the state sponsored Caixin Magazine published an article on its website entitled "Wang Jianlin Responds to Wanda Shareholder Controversy" (王健林回应万达股权争议). An  excerpt:
While giving a speech in the "Harvard Open Classroom" on October 29, 2015 local time, Wanda Group Chairman Wang Jianlin gave a formal response to a previous report in the New York Times regarding issues with Wanda shareholders. Wang Jianlin said that Qi Qiaoqiao and a company whose shares were controled by members of Deng Xiaoping's family had invested in Wanda business and real estate, and had transfered everything prior to the latter's stock market listing.

当地时间2015年10月29日,万达集团董事长王健林在“哈佛公开课”上发表演讲时,对此前《纽约时报》报道提及的万达股权问题作了正面回应。王健林说,齐桥桥和邓家贵夫妇控股的公司曾投资万达商业地产,并在后者上市前全部转让。
The article, which originally appeared at this URL - http://companies.caixin.com/2015-10-30/100868095.html - was deleted within hours. These screenshots show that shortly thereafter Baidu began censoring search results for "Wang Jianlin Responds to Wanda Shareholder Controversy" (王健林回应万达股权争议).


The Wanda website published an English language transcript of Wang's speech. According to the transcript, Wang began by telling the audience:
Harvard is a well-known university for its freedom of academics and thought. So there are no limits when it comes to the Q&A section, feel free to raise any question. 
The original version of that transcript published on October 31, 2015 included the following text (emphasis added):
Shih: So I’m going to ask another question which maybe a little bit controversial. You can decide whether you want to answer it. But I have a New York Times article from April 28, 2015, they suggest the reason behind Wanda’s rapid growth, as we herd earlier, you’re certainly growing very rapidly. But the New York Times suggests that the rapid growth relies on the company’s political affiliations. They even state that President Xi Jinping, and other leaders’ are relatives of President Xi Jinping, and other leaders are Wanda’s shareholders. Do you care to comment on that?

Wang:  Professor Shih, I can see you have an honest face, but I didn’t know you were so relentless. But you have asked, so I will answer you in front of your students. Firstly, Wanda has no political affiliation. In August 2009, our commercial properties subsidiary had initiated a round of private placement and appointed China Galaxy Securities and CICC, China’s largest at the time, to oversee its execution. we set a relatively high price at RMB13 per share. We successfully raised RMB4 billion, breaking the record for the most capital raised by a Chinese private company at the time. Chairman Xi’s brother-in law, Mr Deng Jia Gui’s investment company, Qin Chuan Dadi, participated in the private placement at the same subscribed price level as other investment companies, such as the investment company of China Construction Bank and China Fan Hai Development. Just two months before the listing, Mr Deng sold all the shares held by his investment company and fully exited at a low price point, and I’d like to state at this point that Mr Deng was never a shareholder of our listed company. After six years of investment, he sacrificed the opportunity to realize a huge return in investment. This incident demonstrates that President Xi is not only strict in managing our country but is even more scrupulous when it comes to family affairs.

We owe our rapid growth to our core competence of innovative business model and effective management practices. We pride ourselves on our unparalleled, industry-leading execution capabilities, and it is not easy to find another organization such as Wanda that is capable of completing the construction of commercial centers and hotels in such a consistent and punctual fashion. Some of you may not be familiar with cases studies relating to China, so I will give you an example in the US: AMC. After years of recorded losses we turned it around to make a profit in its first year post-acquisition, and got it listed on the NYSE in the second year with substantial returns to shareholders. This goes to show that the success of our rapid development rests squarely on the shoulders of our core competencies.
These screenshots below show the transcript as it originally published (via Google Cache) and how it appeared several days later.

A Chinese language version of the complete transcript of Wang Jianlin's talk was published on the website of the state sponsored Nanfang Group on October 31, 2015, under the title "A Record of Wang Jianlin's Harvard Open Class Speech" (王健林哈佛公开课演讲实录). Here is an excerpt of the Chinese language version of the text excerpted from the Wanda transcript above:
提问:现在我要问一个有争议的问题了,您可以决定是否回答。我看过一篇《纽约时报》的报道,是去年4月28日发表的。说万达之所以发展快,关键是有背景,包括习近平等领导的亲属都是你们万达上市公司股东,请问是否确有此事?

王健林:施老师我看您面相挺老实的,没想到问问题还挺狠,不过既然这么问了,那当着学生的面我也回答。第一、万达没有背景。我来说说事情的真相,2009年7、8月,万达集团旗下的万达商业地产为了解决资金问题,搞了一轮股权私募,委托中国最大的银河证券和中金证券两家券商替我们寻找投资人,前前后后谈了七、八十家公司,最后有十几家公司入股,其中就包括习主席的姐夫邓先生的秦川大地公司,他和建银国际、中国泛海、巨人集团等十几家公司同样价格进来,所以购买价格是市场化的。2009年入股后,由于中国政府政策限制的原因,万达商业地产公司迟迟没有上市,一直到2014年12月份才在香港挂牌上市。但就在上市前两个月,邓先生把他的股份以比较低的价格转让了,其实他是牺牲了巨大利益。正常价格购买、又是正常公开上市,能够获得巨大利益而放弃,我想他应该是受到了某种影响或者压力,这件事恰恰证明了不是腐败,恰恰证明了习总书记治国严治家更严的风格。

第二、万达的快速发展主要靠自己的核心竞争能力。万达在中国赫赫有名的两点,一是商业模式,每每都是创新的;第二是执行力强。举一个例子,我们每年开业几十个万达广场和一、二十家酒店,所有项目开工时就宣布开业时间。十多年下来,我们开业了一百多个广场,近百家酒店,一个项目建设时间都在两年内,全部按时完成,无一延误。这种执行能力我敢说世界上没有第二家企业能做到。如果说我举中国的例子,可能老美还不太服气的话,那我再举一个美国人的例子,就是刚才反复提到的AMC公司。在我买它之前,它的股东都是赫赫有名的企业,比如黑石、凯雷、摩根斯坦利等等,但是连年亏损,我收购过来当年就实现盈利,第二年就上市,现在我的收益已经翻了好几倍。这完全是市场化操作,足以证明万达的管理能力和企业操作水平。所以万达高速发展靠的是核心竞争能力,不是靠什么背景、政商关系。
These screenshots show that the article, originally available at this URL - http://economy.southcn.com/e/2015-10/31/content_135972291.htm - was subsequently deleted.


These screenshots show that around the same time Sina Weibo began censoring search results for "Wang Jianlin Harvard Speech" (王健林 哈佛演讲).


For additional background of China’s censorship of information relating to the Wanda holdings of relatives of China’s leaders, see Baidu and Sina Censor Information About Wanda Chairman Wang Jianlin

Wednesday, October 28, 2015

State Media Publishes List of Banned Video Apps

On October 15, 2015, several state sponsored news outlets - such as China.com.cn and China National Radio - published an article entitled “GAPPRFT Announces 81 Illegal Video Apps, Fengyun Broadcasting Tops the List” (广电总局公布81个非法视频软件 风云直播上榜). The reports included an image that was posted on Sina Weibo by “Television Eyes” (电视眼 - http://weibo.com/tvread).



The Sina Weibo post was subsequently deleted, but the image showed a table entitled “List of Illegal Video Clients (Mobile Clients)” (非法视频类客户端软件名单) listing 81 apps listed along with app stores on which they were available and a column titled: “suspected illegal and harmful content broadcasted” (涉嫌传播的违规有害内容).

Five of the video apps were cited for “Providing the Hong Kong ‘SunTv Satellite’ politically harmful documentary ‘National Martyr’ video program” (提供香港“阳光卫视”政治有害纪律片“国殇”音频节目).

Some other examples of banned apps and the legal justification:
  • Fengyun: Providing Hong Kong Phoenix News, Vietnam-BPTV1 and other overseas video platform live broadcasting services.
  • Kaixun: Providing UK BBC, Hong Kong Phoenix News live broadcasts.
  • Xigua Video: Providing Hong Kong HKS Channel live broadcast service.
  • Mobile TV Broadcasting: Providing Taiwan Hongguan Satellite Television live broadcast service.
  • 91 Watch TV: Providing Japan CGNTV live broadcasts.
  • Fast Hand Downloads: Providing Japan NHK documentary “Century Factory, Changing China.”
  • GoGo TV: Providing United States “Voice of America” and other overseas television live broadcast programs.
  • Muslim TV: Providing “Islam Channel” and other overseas television live broadcast programs.
Original Sina Weibo Post: http://weibo.com/1806201972/CF1hhAKAZ

Monday, October 26, 2015

Southern Group’s Expression of Support for Journalist Liu Wei Deleted, Baidu Censors "Southern Metropolitan Reporter Liu Wei"

On October 16, 2015, the state sponsored Beijing News published an article entitled "Southern Metropolitan Daily Responds to Criminal Detention of Journalist Liu Wei on Suspicion of Illegally Obtaining State Secrets" (南都回应记者刘伟涉非法获取国家秘密罪被刑拘). Some excerpts:
This afternoon (October 16), Beijing News reporters (Weixin ID: bjnews_xjb) received information that Liu Wei, deputy editor of investigative reporting at the Southern Metropolitan Daily, had been held under criminal detention by Jiangxi police for eight days. According to people close to Liu Wei, at around 8:00 in the evening on October 8, Liu Wei left his home in Chengdu to head to the airport to fly to Beijing. After 10:00 pm that evening, contact with Liu Wei was lost.
. . . .
Beginning in 2013, Liu Wei began reporting on the Wang Lin affair. On October 23 of that year, the Southern Metropolitan Investigative Weekly published a four page report on the affair. Liu Wei was named the Southern Publishing's Group's Journalist of the Year in 2014.
. . . .
At 10:00 pm this evening, this reporter called Southern Metropolitan Publishing, which said the following:

1. Liu Wei is a senior investigative reporter with this news organization, and was assigned by us to investigate and report on news relating to the case of Wang Lin's suspected criminal activity. All of his interviews, reporting, and researching into Wang Lin's case was done entirely in his professional capacity in the execution of work related responsibilities. This news organization has provided a formal response to the Jiangxi police on October 9.

2. This news organization was deeply shocked and surprised that Liu Wei would be faced with deprivation of his liberty for carrying out his professional responsibilities. We immediately undertook emergency measures and got to work assisting Liu Wei's family to retain defense counsel in order to safeguard the legal interests owed to a journalist.

3. This news organization has already reported the situation to the relevant agencies, and have assigned people to accompany family members and legal counsel to Pingxiang, Jiangxi. On October 13, legal counsel wen to the jail to speak with Liu Wei. On October 14, family and legal counsel twice submitted applications for bail, but were denied by police both times.

4. This news organization will be following developments in this case closely, and will actively cooperate with the investigations by relevant agencies. We hope that the police will handle the case in accordance with the law, and will make information about the case public in a timely manner in accordance with the law.

今日(10月16日)下午,新京报(微信ID:bjnews_xjb)记者获悉,南方都市报深度报道部副主编刘伟已被江西警方刑拘8天。据刘伟的身边人透露,10月8日晚8时许,刘伟从成都家中离开,赶赴机场,要从成都飞往北京。但晚上10时后,刘伟失联。
. . . .
从2013年开始,刘伟介入王林事件报道。当年10月23日,南都深度周刊对此事件进行了4个整版报道。刘伟获2014年南方报业年度记者。
. . . .
今晚22时,记者致电南方都市报社,其报社回应称:
  
一、刘伟系本报深度新闻部记者,受单位委派,调查采访王林涉嫌刑事责任案件的相关新闻,其对王林案的采访、报道、持续关注等,均属履行工作职责的职务行为,本报10月9日已向江西警方正式反馈;
  
二、刘伟因履行职务而陷入丧失人身自由的困境,本报深感震惊和意外,立即启动应急程序,紧急展开相关工作,帮助刘伟家属聘请辩护律师,维护记者正当的合法权益;
  
三、本报已向上级和有关部门及时通报相关情况,并派员陪同家属和律师赴江西萍乡等地,10月13日律师到看守所会见刘伟;10日和14日,家属、律师先后两次递交取保候审申请,均被警方拒绝;
  
四、本报高度关注事件后续进展,积极配合有关部门的调查,希望警方依法办案,及时依法公开案件信息。
These screenshots show that the report was deleted the day after it was published.


This screeenshot was taken on October 19, and shows that Baidu was censoring search results for "Southern Metropolitan Reporter Liu Wei" (南都记者刘伟).

Saturday, October 17, 2015

Baidu and Sina Block Discussion of Magna Carta

On October 16, 2015, the state sponsored Global Times published an article entitled “Magna Carta Moved to British Embassy for Practical Reasons: FCO.” Some excerpts:
Tian Dewen
Credit: CASS
British authorities on Thursday said that relocating the Magna Carta display from the
Renmin University of China to the British Embassy in Beijing was because of "administrative and logistical practicalities."
. . . .
The embassy first announced, via its official WeChat account, on October 9, that it would display the document at the Renmin University from Tuesday to Thursday. It later issued a notice changing the display location to the British ambassador's residence one day before the exhibition was due to open.

The abrupt change sparked speculation from Western media, with some reporting that the Chinese authorities blocked the exhibition at the Renmin University of China.
. . . .
There has been no speculation on the location change in the Chinese media.

Observers believed that there was no need to speculate on the location change, as it is common for cultural relic exhibitions.

"The Western media over-interpreted the change, and it's not necessary," Tian Dewen (田德文), a research fellow at the Chinese Academy of Social Sciences, told the Global Times.
These screenshots were taken on October 16, 2015, and show that Baidu had banned users from establishing a PostBar (Tieba 贴吧) forum on the Magna Carta (大宪章), and a search for “Magna Carta” on Sina Weibo returns no results, just a censorship notice.



Thursday, October 8, 2015

Baidu Search Results for "Ai Weiwei Listening Devices" Disappear

On October 4, 2015, Ai Weiwei (艾未未) posted the following photos on his Instagram page.




These screenshots show that on October 7, 2015, Baidu claimed it could no longer find any search results for the phrase "Ai Weiwei Listening Devices" (艾未未 监听设备), even though on the previous day it was able to find over 500 results, including the results headed "Listening Devices Discovered in Ai Weiwei's Workshop" (艾未未工作室发现监听设备).


This screenshot, also taken on October 7, 2015, shows that when a user searched for "Ai Weiwei Monitored" (艾未未 监听), Baidu displayed a censorship notice, and none of the 3 results returned appeared to contained that phrase.


These screenshots, also taken on October 7, 2015, show that users were not being permitted to discuss Ai Weiwei on either Sina Weibo or Baidu PostBar (Tieba 贴吧).


Wednesday, September 23, 2015

Global Times: "Real Tibet Can’t Be Concealed," Baidu and Sina Censor "Self Immolation," "Dalai Lama," and "Tibet Independence"

On September 8, 2015, the state sponsored Global Times published an editorial entitled “Real Tibet Can’t Be Concealed by Dalai’s Lies.” Some excerpts:
This year marks the 50th anniversary of the establishment of the Tibet Autonomous Region. People of all ethnicities have held celebrations for this anniversary.

For all these years, there have been two Tibets in public opinion. One is the real Tibet. The other is an imaginary one hyped by the Dalai Lama clique and Western opinion who often denounced that Tibet is not what it used to be under the rule of the CPC.

The imaginary Tibet does not exist, but with the instigation of Western media and the Dalai Lama, this Tibet has a certain influence in the international opinion sphere. This is perhaps the longest-lasting lie in the modern world.
. . . .
The lies told by the West will not last long. As China gradually moves to the center of the world stage, people across the world will have the chance to see the real Tibet.
These screenshots were taken on September 13, and show that Baidu and Sina have censored discussion of “Tibet Independence,” (藏独) “the Dalailama,” (达赖喇嘛) and “Self-Immolate” (自焚) on their PostBar (贴吧 Tieba) and Weibo social media forums, respectively.



These screenshots, also taken on September 13, show that Baidu is censoring image search results for "Tibetans Self-Immolate," (藏人自焚) and a comparison with search results for the same term on Bing.


Tuesday, September 22, 2015

Xi Jinping Says China "Open to Foreign Media," China's Government and Search Engines Block Access to Foreign Media

On September 19, 2015, the state sponsored China Daily published an article entitled “Xi says China Open to Foreign Media, Eyeing Closer Co-Op with US.” Some excerpts:
President Xi Jinping on Friday said China will continue to be open to foreign media and he looks forward to more cooperation and understanding between China and the United States.

"[We] welcome foreign media and correspondents to cover China stories, introducing China's development to the world, and helping the world grasp the opportunities [afforded by] China's development," Xi said as he met with Rupert Murdoch, executive chairman of News Corp. at the Great Hall of the People.
These screenshots were taken just prior to Xi’s trip, and show what people in China see when they try to access Reuters, Bloomberg, the New York Times, and the Wall Street Journal. Their connections are reset and the pages will not load.


These screenshots show the search results people get on three of China’s most popular search engines - Baidu, Qihoo, and Sogou - when they try to find information about Xi Jinping on the New York Time’s website.


This screenshot shows what users saw when performing the same search on the Bing search engine.


Monday, September 21, 2015

Baidu Begins Censoring "Liu Lefei" - Vice Chairman of CITIC

On August 31, 2015, the state sponsored China Daily published an article entitled “Journalist, Securities Regulatory Official Held for Stock Market Violation.” Some excerpts:
Xinhua also learned from authorities that Xu Gang, Liu Wei, Fang Qingli and Chen Rongjie, senior executives of the Citic Securities, China's leading securities dealer, have been put under "criminal compulsory measures" for suspected insider trading. They have also confessed to their violations.
On September 15, 2015, the China Daily published an article entitled “China Securities Executives Under Probe for Insider Trading.” Some excerpts:
The authorities have detained four executives from China's largest brokerage, CITIC Securities Co, a staff member of the China Securities Regulatory Commission, and a journalist from business magazine Caijing, in the latest moves to crack down on stock market violations.

The CITIC executives, who have confessed to their violations, were named as Xu Gang, Liu Wei, Fang Qingli and Chen Rongjie. They have been placed under "criminal compulsory measures" for suspected insider trading, reported Xinhua.
According to Baidu’s Encyclopedia (百科 Baike), since March 2014 Liu Lefei (刘乐飞)  has been a vice-chairman of CITIC (中信证券 -formerly the China International Trust and Investment Corporation).

Baidu’s Encyclopedia article does not mention who Liu Lefei’s father is.

These screenshots were taken on September 18, 2015, and show that Baidu was not censoring search results for “Liu Lefei,” but was censoring search results for “Liu Lefei Father” (刘乐飞 父亲) and “Liu Lefei Dad” (刘乐飞 爸爸).


These screenshots show that at some time between September 18 and September 21, Baidu began censoring search results for “Liu Lefei.”

This screenshot was taken on September 21, and shows search results on Baidu for “Liu Yunshan Liu Lefei” (刘云山 刘乐飞). There is only one result, from Xinhua, which makes no mention of any relationship between Liu Yunshan and Liu Lefei.

Thursday, September 17, 2015

Guangzhou Police Place Police Stations at 83 Websites and Internet Companies

On August 4, 2015, China's official news service Xinhua published and article entitled "Ministry of Public Security Presents Series of Measures to Strengthen Its Administration of the Internet" (公安部推出系列举措强化互联网安全管理). According to the article the Ministry held a meeting on August 4, during which it stated that it would require "major websites and Internet enterprises to put in place website security administration organizations and employees" and "strictly abide by laws and moral bottom lines, and not play up any sensitive incidents that might induce criminal activity" (坚守法律和道德底线,不渲染可能诱发犯罪的敏感案事件). 

On August 5, 2015, the state sponsored Global Times published an article entitled “China Launches ‘Online Police Stations' to Strengthen Cyber Security.” Some excerpts:
China will set up "Internet police stations" (网安警务室) on major websites and Internet companies as part of the nation's efforts to strengthen online security, the Ministry of Public Security (MPS) announced Tuesday.

The offices would be responsible for collecting and reporting to police information on suspected illegal activities, and to help companies improve security management, reported the Xinhua News Agency.
. . . .
Authorities had already removed 758,000 pieces of "illegal and criminal information," and have investigated over 70,000 cyber crime cases since January, the MPS added.
On September 10, 2015, the state sponsored Guangzhou Daily published an article entitled "Is There a Zombie Biting People on Nantian Road? Don't Believe These Kind of Rumors!" (南田路丧尸咬人?这种谣言你都信!- see here for context). An excerpt:
Lv Tao, deputy commander of the Guangzhou Internet Police Force explained, the Internet Police Force had established "Internet Police Stations" at 83 major websites and Internet enterprises in Guangzhou. From June until today, the Guangzhou Internet Police Force had, as part of a campaign against online rumors, investigate and sanctioned eight websites, dealt with over 2,300 items of illegal information, warned and educated 33 Internet users, investigated 12 cases of online rumormongering, and subjected 11 people to administrative detention. 
广州网警副支队长吕韬介绍,网警在广州市83个重点网站和互联网企业设立了“网安警务室”。自6月份至今,广州网警以打击网络谣言为抓手,共查处违法网站8家,处置违法信息2300多条,警示教育网民33人,查办网络谣言案件12宗,行政拘留11人。

Tuesday, September 15, 2015

Man Jailed for Spreading Rumors of a Zombie Attack in Guangzhou

At 11:30 pm on September 5, 2015, the Guangzhou Public Security Bureau published the following statement on its official Sina Weibo:
#Weibo Rumor Refutation# Just now Baby Shoes asked Little Editor whether or not there really was a female zombie biting people on Nantian Road last night? After Little Editor finished watching he found the video that was the setting for the background, and in fact they were from a movie! We ask that people do not believe this, and to not further spread this rumor~~and as for those so-called "zombie drugs": methcathinone and similar chemicals can produce strong hallucinations and abnormal psychological  conditions in those who consume them. But the effects produced are many and various. Cherish life, stay away from drugs.

#微辟谣#刚刚有童鞋问小编,昨晚南田路有女丧尸咬死人是不是真的?小编看完找到了背后的场景视频,其实是在拍戏嘛!请大家不要相信,也不要再传谣啦~~还有所谓的“丧尸药”:甲卡西酮及卡西酮类化学品会使食用者产生强烈的幻觉精神紊乱行为异常。但产生类似效果的远不只这一种。珍惜生命远离毒品。
On September 10, 2015, the Guangzhou Public Security Bureau published the following statement on its official Sina Weibo:
On September 6, 2015, Guangzhou police detained a Mr. Zhang for creating a rumor (male, Guangzhou resident, 21 years old). An investigation has determined that Mr. Zhang, hoping to show off and get attention from friends, used Weixin to spread a rumor that a video showing a so-called "female zombie" was factual. The police have now sentenced him to 10 days of administrative detention.

9月6日,广州警方抓获了谣言信息的制造者张某(男,广州人,21岁)。经审查,张某供述其为了炫耀和吸引朋友眼球,通过微信传播了一段所谓“女丧尸”的视频的事实(该视频实则为某电影的拍摄现场)。目前警方已依法对其做出行政拘留10天的处罚决定。
Below are screenshots posted by the Guangzhou Public Security Bureau showing the illegal content with the Chinese word for "False" (假) pasted on them.



Thursday, September 3, 2015

Global Times Says Japan Must Face Up to History, Baidu Censors China's History

On August 11, 2015, the state sponsored Global Times published an editorial entitled “Japan Must Face up to Verdict of History” by Sha Zukang, former UN under-secretary-general for Economic and Social Affairs. Some excerpts:
This year marks the 70th anniversary of the victory of WWII and the War of Resistance against Japanese Aggression. At this special time, the attitude that the Japanese government and people take toward its history of aggression and people in victim countries has a bearing on Japan's relations with Asian neighbors.
. . . .
A great country and nation has the courage to face up to its history. To forget history is to betray, and to deny a crime is to repeat it. Only by taking history as a mirror can Japan look into the future. Otherwise, its future will be like a tree without roots, which cannot last long.
These screenshots were taken on September 1, 2015, and show that Baidu had banned users from establishing PostBar (Tieba 贴吧) forums on the topics of “The Cultural Revolution,” (文革) “The Great Leap Forward,” (大跃进) and “Tiananmen” (天安门).


This screenshot, also taken on September 1, shows that Baidu was censoring search results for "19890604."


The screenshot below, also taken on September 1, shows that the article on “1989” in Baidu’s Baike (百科, a Wikipedia-like product) only makes two references to events in China in and around June 4, 1989:
May 31 -- While speaking with two other equal-level central government comrades, Deng Xiaoping points out that two thing need to be explained to the people. First, and most importantly, is the need to have a change in leadership. Second, it is necessary to remain firm on several matters in order to show that our fight against corruption is real, not fake.
June 7 -- The Central Discipline Commission issues the "Notice Regarding Strictly Enforce Party Discipline to Safeguard the Unity of the Party.

5月31日——邓小平在同两位中央负责同志谈话时指出,有两条事情需要向人民作出交代。第一,要更换领导层,这是最重要的一条。第二,要扎扎实实做几件事情,体现出我们是真正反对腐败,不是假的。
6月7日——中纪委发出《关于严明党的纪律维护党的团结统一的通知》

According to Baidu’s Baike, the only significant event that occurred on June 4, 1989, was this:
June 4 -- Poland holds its first democratic elections, Lech Walesa of the Solidarity Party is elected Premier.
June 4 -- Iranian President Ayatollah Khomeini is chosen as Iran's supreme leader.
6月4日——波兰举行首次议会民主选举,团结工会候选人瓦文萨当选总理。
6月4日——伊朗总统哈梅内伊获推选为伊朗最高领袖。

Thursday, August 27, 2015

Global Times Editorial Says China is World's Largest Democracy, Baidu Bans Forums on "Democracy"

On August 27, 2015, the state sponsored Global Times published an editorial entitled "When All is Said and Done, Which is the Largest Democratic Country" (究竟谁是最大的民主国家), by Han Zhen (韩震), Communist Party Secretary of the Beijing Foreign Languages University and Director of the Chinese Culture Export Coordination Center (中国文化走出去协同创新中心). Some excerpts:
We must cast off Western linguistic manipulations and steer clear of the linguistic traps that they set. We must not only criticize the artificiality of Western democracy, we must also clarify the democratic characteristics of our own country. We must steadfastly seize the power to name what are democratic values, and fight for the power to control the discourse on democratic values.
. . . .
In the end, we must recognize that all kinds of democracy exist in the world, and that China's democracy is a true and effective form of democracy. From this we must state with firm conviction that it is China which is the largest democratic country, and that China remains a nation whose democratic governance is, relatively speaking, extensive and effective.
我们必须摆脱西方的话语操作,避免落入他们的话语陷阱之中。我们不仅要批评西方民主的虚妄性,而且一定要阐明我们国家的民主性质,要认真对待民主价值的命名权,争夺民主价值观的话语权。
. . . .
总之,我们必须认识到,这个世界存在着各式各样的民主尝试,中国的民主也是真实的、有效的民主形态。由此,我们必须理直气壮地说,中国才是最大的民主国家,中国还是民主治理比较广泛而又有效的国家。如果我们不做此认定,就等于承认自己是不民主的国家了。
This screenshot, taken on August 27, 2015, shows that Baidu had banned users from establishing a PostBar (Tieba 贴吧) forum on the subject of “Democracy” (民主).