Friday, July 26, 2013

Sina Weibo Censors Searches About Jack Ma's Comments About June 4, 1989

On July 20, 2013, the Hong Kong-based South China Morning Post published the following announcement in English and Chinese on its web site:
On July 13th, 2013, reporter Liu Yi submitted an article for an interview with Jack Ma which was published by After a period of time and without authorisation, she accessed the system and replaced the editor-approved article with an altered version in which Mr Ma's reference made in relation to June 4th was removed. Given this alteration's departure from our interview recording, the original article was reinstated immediately following discovery of discrepancy. Liu Yi has since been suspended from work for making unauthorised alterations to company property. A full disciplinary enquiry was instigated. Liu Yi however chose to resign on July 19th, 2013, while the investigation is still ongoing. Notwithstanding, the South China Morning Post continues to stand by the original article. SCMP will continue with our in-house inquiry as with all cases relating to professional discipline. 
2013年7月13日, 南华早报中文网刊登记者劉怡采写的与马云的专访。刊登一段时间后,劉怡未经授权擅自进入系统,对已由编辑同意刊发的最后定稿进行删改。删改后的版本將受访者马云对六四的言论刪除。这与采访的录音原始记录不相符。我们发现后,马上恢复文章的原貌。同时,我们暂停该名员工的工作,并展开全面内部调查。就在调查期间,劉怡却于7月19日提出辞职。但是南华早报对该报道的真实性确信不疑。南华早报将继续按公司员工纪律规定,进行调查。
This screenshot was taken on July 22, and shows that a search on Sina Weibo for "South China Morning Post Editorial Department Announcement" (南华早报编辑部声明) returned no results, just a censorship notice.

This screenshot was taken on July 21, and shows that Sina Weibo was censoring searches for "South China Morning Post Liu Yi." (南华早报 刘怡)

These screenshots were taken on July 20, and show that Sina Weibo was censoring searches for "Jack Ma Six Four," (马云 六四) but not searches for "Jack Ma," (马云) or "Six Four." (六四)

Translation: Xu Zhiyong's Statement in His Own Defense

 Source: China Digital Times: On April 10, 2023, Xu Zhiyong, a well-known human rights de...